Indledning
Dette køb reguleres af følgende standard salgsbetingelser for forbrugerkøb af varer over internettet. Følgende købsbetingelser gælder for internetsalg på www.thekitchenlab.dk og gælder for privatkunder, der er over 18 år og bosiddende i Danmark. Forbrugerkøb over internettet reguleres hovedsageligt af aftaleloven, forbrugerkøbeloven, markedsføringsloven, fortrydelsesret og returret og e-handelsloven. Disse love giver forbrugeren ufravigelige rettigheder. Lovene er tilgængelige på www.forbrug.dk. Vilkårene i denne aftale skal ikke opfattes som nogen begrænsning af de lovbestemte rettigheder, men angiver parternes vigtigste rettigheder og forpligtelser i forbindelse med et køb.
Om virksomheden og parterne
Hjemmesiden ejes af Kitchen Lab, Birger Jarlsgatan 106, 11420 Stockholm, Sverige, SE556785-6199 ("Sælger", "vi", "os"). Onlinekøb på hjemmesiden er bindende, når disse er blevet bekræftet af både sælgeren og den person, der er angivet som køber i ordren ("køber", "du", "dig" eller "din").
Danske virksomhedsoplysninger:
The Kitchen Lab
Birger Jarlsgatan 106, 11420 Stockholm, Sweden
SE5567856199-01
+46(0)8-41095200
kundeservice@thekitchenlab.dk
Aftalen
Aftalen består af disse salgsbetingelser, oplysningerne i bestillingsløsningen og eventuelle særskilt aftalte vilkår og betingelser. I tilfælde af modstrid mellem oplysningerne har det, der specifikt er aftalt mellem sælger og køber, forrang, forudsat at det ikke er i strid med ufravigelig lovgivning. Aftalen vil desuden blive suppleret af relevante lovbestemmelser om køb af varer mellem erhvervsdrivende og forbrugere.
Aftalen er bindende for begge parter, når køberen har sendt sin ordre til sælgeren. Aftalen er dog ikke bindende, hvis der har været en skrive- eller tastefejl i tilbuddet fra sælger i bestillingsløsningen i netbutikken eller i købers bestilling, og den anden part indså eller burde have indset, at der var tale om en sådan fejl.
Den angivne pris for varerne og tjenesterne er den samlede pris, som køberen skal betale. Denne pris inkluderer alle skatter og moms. Ekstra omkostninger, som sælger ikke har informeret køber om forud for købet, skal ikke betales af køber.
Betaling
Du kan betale med følgende betalingsmetoder på www.thekitchenlab.dk:
Kortbetaling
Vi tager imod Visa og MasterCard.
Såfremt transaktionen godkendes, reserveres beløbet med det samme, og du vil modtage en ordrebekræftelse på e-mail. Beløbet vil blive trukket fra din konto, når vi afsender din ordre.
Hvis kortbetalingen ikke godkendes, annulleres din ordre. Kontakt din bank eller kortudsteder, hvis du har spørgsmål til dette.
Hvis der sker en fejl, eller betalingen afbrydes, vil ordren ikke gå igennem. Er du i tvivl om ordren er gået igennem, så kontakt vores kundeservice på email eller telefonnummer eller tjek under din profil.
Klarna fakturabetaling
Ved betaling med faktura udstedes fakturaen til køberen, når varen afsendes. Betalingsfristen er angivet på fakturaen. Ved betaling med faktura er betalingsfristen 30 dage fra den dag, varerne afsendes fra os. For at kunne betale med faktura kræver vores betalingspartner dit CPR-nummer for at kunne foretage en kreditvurdering, og at din ordre sendes til din folkeregisteradresse. Du kan læse Klarnas vilkår og betingelser for fakturabetaling her.
Der er intet fakturagebyr, hvis du vælger at betale med Klarna Faktura. Hvis betaling ikke finder sted, vil der blive opkrævet et rykkergebyr og morarenter i henhold til Klarnas regler og standardgebyrer. Hvis betaling fortsat udebliver efter dette, vil sagen blive sendt til inkasso hos et inkassobureau, og der kan påløbe yderligere omkostninger.
Levering
Din ordre vil blive leveret af Bring eller Postnord til det nærmeste leveringssted eller til din hjemmeadresse. Ordrer, der afgives i weekender og på helligdage, afsendes normalt den næste arbejdsdag. Placeres en ordre på en hverdag inden kl.12, bestræber vi os på at afsende pakken samme dag, ellers indenfor næstkommende hverdag. Bemærk at vi også leverer til de danske øer, som ikke er bro faste.
Leveringstid
Vores normale leveringstid er 2-4 hverdage efter, at din ordre er afsendt (dette sker indenfor 0-1 hverdag). For varer, der ikke er på lager, er leveringstiden længere. I sådanne tilfælde er dette angivet på produktsiden/i indkøbskurven/ved kassen. Hvis leveringstiden ikke er angivet, leverer vi varerne til dig uden unødig forsinkelse og senest 30 dage efter din bestilling. Levering sker, når køber, eller købers repræsentant, har fået varen i hænde.
Forsendelsesomkostninger
En forsendelsesomkostning på 59 DKK vil blive tilføjet til alle ordrer (under 500 DKK). For ordrer over 500 DKK er forsendelsen gratis.
Ordre ikke modtaget
Hvis leveringen ikke stemmer overens med oplysningerne på din ordrebekræftelse, bedes du kontakte kundeservice på kundeservice@kitchenlab.dk eller på telefon +46(0)8-41095200. Vi undersøger sagen så hurtigt som muligt, og hvis der er sket en fejl, sender vi det korrekte produkt eller refunderer beløbet, afhængigt af hvad der er aftalt og muligt. Eventuel returforsendelse og forsendelse af et nyt produkt betales ikke af kunden i sådanne tilfælde.
Forsinket levering
Hvis sælger ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til parternes aftale, og dette ikke skyldes køber eller forhold på købers side, kan køber efter omstændighederne tilbageholde købesummen, kræve opfyldelse, hæve aftalen og/eller kræve erstatning af sælger i overensstemmelse med reglerne i forbrugerkøbeloven. Ved påberåbelse af misligholdelsesbeføjelser bør meddelelsen af bevismæssige grunde være skriftlig (f.eks. e-mail).
- Opfyldelse - Køber kan fastholde købet og kræve opfyldelse fra sælger. Køber kan dog ikke kræve opfyldelse, hvis der foreligger en hindring, som sælger ikke kan overvinde, eller hvis opfyldelse vil medføre en så stor ulempe eller omkostning for sælger, at det står i væsentligt misforhold til købers interesse i sælgers opfyldelse. Hvis vanskelighederne forsvinder inden for rimelig tid, kan køberen alligevel kræve opfyldelse. Køberen mister sin ret til at kræve opfyldelse, hvis han eller hun venter urimeligt længe med at fremsætte kravet.
- Ophævelse - Hvis sælger ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal køber opfordre sælger til at levere inden for en rimelig tillægsfrist for opfyldelse. Hvis sælgeren ikke leverer varen inden for tillægsfristen, kan køberen hæve købet.
Køber kan dog straks hæve købet, hvis sælger nægter at levere varen. Det samme gælder, hvis levering på det aftalte tidspunkt var afgørende for aftalens indgåelse, eller hvis køber har oplyst sælger om, at leveringstidspunktet er afgørende. Hvis varen leveres efter den af forbrugeren fastsatte tillægsfrist eller efter det leveringstidspunkt, der var afgørende for aftalens indgåelse, skal krav om afbestilling gøres gældende inden rimelig tid efter, at køber fik kendskab til leveringen.
- Erstatning - Køber kan kræve erstatning for ethvert tab, der er lidt som følge af forsinkelsen. Dette gælder dog ikke, hvis sælger beviser, at forsinkelsen skyldes en hindring uden for sælgers kontrol, som ikke med rimelighed kunne have været taget i betragtning på aftaletidspunktet, undgået eller overvundet følgerne af.
Transportskader og risiko
The Kitchen Lab er ansvarlig for din ordre, indtil du, som køber fysisk har modtaget den. Hvis du modtager din ordre med synlige skader på emballage og/eller produkter, beder vi dig kontakte kundeservice så hurtigt som muligt og uden unødig forsinkelse på kundeservice@kitchenlab.dk eller på telefon +46(0)8-41095200. Hvis du vælger en anden forsendelsesmetode end at bruge det returlabel, som The Kitchen Lab har sendt til dig, er du som kunde ansvarlig for pakken og produkterne i tilfælde af en returnering,
Fortrydelsesret
Medmindre aftalen er undtaget fra fortrydelsesretten, kan køberen fortryde købet af varen i overensstemmelse med fortrydelsesloven. Køber skal underrette sælger om brug af fortrydelsesretten inden 30 dage fra fristens begyndelse. Fristen omfatter alle kalenderdage. Hvis fristen udløber på en lørdag, helligdag eller offentlig fridag, forlænges fristen til den næste arbejdsdag.
Afbestillingsfristen anses for at være overholdt, hvis meddelelsen er afsendt inden fristens udløb. Køber har bevisbyrden for, at fortrydelsesretten er udnyttet, og meddelelsen bør derfor ske skriftligt (fortrydelsesformular, e-mail eller brev).
Fortrydelsesfristen gør gældende:
Ved køb af enkelte varer løber fortrydelsesfristen fra dagen efter, at varen/varerne er modtaget.
Hvis der sælges et abonnement, eller hvis aftalen indebærer regelmæssig levering af identiske varer, løber fortrydelsesfristen fra dagen efter, at den første forsendelse er modtaget.
Hvis købet består af flere leverancer, løber fortrydelsesfristen fra dagen efter, at den sidste leverance er modtaget.
Fortrydelsesfristen forlænges til 12 måneder efter udløbet af den oprindelige frist, hvis sælger ikke inden aftalens indgåelse oplyser køber om eksistensen af en fortrydelsesret og en standardiseret fortrydelsesformular. Det samme gælder, hvis der ikke oplyses om vilkår, frister og procedurer for udøvelse af fortrydelsesretten. Hvis den erhvervsdrivende giver oplysningerne i løbet af disse 12 måneder, udløber fortrydelsesfristen 14 dage efter den dag, hvor køberen modtager oplysningerne.
Ved brug af fortrydelsesretten skal varerne returneres til sælger uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter, at meddelelse om brug af fortrydelsesretten er givet. Køber skal dække de direkte omkostninger ved returnering af varerne, medmindre andet er aftalt, eller sælger har undladt at oplyse, at køber skal dække returneringsomkostningerne. Sælger kan ikke fastsætte et gebyr for købers brug af fortrydelsesretten.
Køber kan afprøve eller teste varen på forsvarlig måde for at fastslå varens art, egenskaber og funktion, uden at fortrydelsesretten bortfalder. Hvis afprøvningen eller testen af varerne går ud over, hvad der er rimeligt og nødvendigt, kan køberen være ansvarlig for varernes eventuelle værdiforringelse.
Tilbagebetaling
Sælger er forpligtet til at tilbagebetale købesummen til køber uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter, at sælger har fået meddelelse om købers beslutning om at udnytte sin fortrydelsesret. Sælger er berettiget til at tilbageholde betalingen, indtil han har modtaget varen retur fra køber, eller indtil køber har fremlagt dokumentation for, at varen er returneret. Tilbagebetaling sker altid til samme betalingsmiddel, som blev anvendt ved den oprindelige ordre, medmindre andet specifikt er aftalt.
Retur
Du skal udfylde en returformular og vedlægge den, når du sender din ordre retur. Du kan enten bruge denne standardformular, hvis du benytter dig af fortrydelsesretten, eller den returformular, der lå i din pakke. Vi anbefaler, at du bruger den returformular, der lå i pakken, da du modtog din ordre.
Du kan ikke udøve din fortrydelsesret ved at undlade at afhente en ordre, der er sendt og ligger klar til afhentning på afhentningsstedet. Der vil blive opkrævet et gebyr på 200 DKK for uafhentede pakker. Uafhentede pakker kan ikke gensendes, men vil blive refunderet.
Hvis du bruger en returlabel, som du har fået af The Kitchen Lab, er du ansvarlig for at sikre, at produkterne returneres til The Kitchen Lab i god stand, dvs. at den emballage, der bruges til returforsendelse, er sikker. Desuden er The Kitchen Lab ansvarlig for de risici, der er forbundet med forsendelsen (f.eks. mistet pakke under forsendelsen). Hvis du ikke bruger det returforsendelseslabel, som vi har oprettet og givet dig, men en anden returforsendelsesmulighed, ligger det fulde ansvar for, at forsendelsen når os, hos dig som kunde.
Produkter som fødevarer og/eller ingredienser kan ikke returneres, hvis forseglingen er brudt. Dette skyldes hygiejne og sundhedssikkerhed. Returretten bortfalder også for produkter, der er tilpasset specifikt til ordren, dette gælder også for alle produkter fra Novameta-mærket.
Ombytning
The Kitchen Lab tilbyder ikke direkte ombytning. Hvis du ønsker at bytte et produkt, skal du returnere det uønskede produkt og derefter bestille det nye ønskede produkt i en separat ordre.
Returadresse:
The Kitchen Lab
Birger Jarlsgatan 106, 11420 Stockholm, Sweden
Ret til reklamation
Såfremt der foreligger en mangel ved varen, skal køber inden rimelig tid efter, at manglen er opdaget eller burde være opdaget, give sælger meddelelse om, at de vil påberåbe sig manglen. Køber har altid reklameret rettidigt, hvis det sker inden 2 måneder efter, at manglen er opdaget eller burde have været opdaget. Reklamation kan ske senest 2 år efter, at køber har fået varen i sin besiddelse. Hvis varen eller dele af varen er beregnet til at holde væsentligt længere end to år, er reklamationsfristen fem år.
Hvis varen har en mangel, og dette ikke skyldes køber eller forhold på købers side, kan køber efter omstændighederne tilbageholde købesummen, vælge mellem afhjælpning og omlevering, kræve afslag i prisen, kræve ophævelse af aftalen og/eller kræve erstatning af sælger.
- Afhjælpning eller omlevering - Køber kan vælge mellem at kræve afhjælpning af manglen eller levering af en tilsvarende vare. Sælger kan dog modsætte sig købers krav, hvis opfyldelsen af kravet er umulig eller påfører sælger urimelige omkostninger. Afhjælpning eller omlevering skal ske inden rimelig tid. Sælger er som udgangspunkt ikke berettiget til at foretage mere end to afhjælpningsforsøg for samme mangel.
- Prisafslag - Køber kan kræve et passende prisafslag, hvis varen ikke afhjælpes eller omleveres. Det betyder, at forholdet mellem den nedsatte og den aftalte pris svarer til forholdet mellem genstandens værdi i mangelfuld og kontraktmæssig stand. Hvis særlige grunde taler for det, kan prisafslaget i stedet fastsættes svarende til manglens betydning for køber.
- Ophævelse - Hvis varen ikke er blevet rettet eller ombyttet, kan køberen også ophæve købet, når manglen ikke er uvæsentlig.
Hvis du har modtaget et defekt eller forkert produkt, bedes du kontakte vores kundeservice på kundeservice@kitchenlab.dk eller på telefon +46(0)8-41095200, så hjælper vi dig med at finde en løsning på problemet.
Sælgerens rettigheder i tilfælde af købers misligholdelse
Hvis køberen ikke betaler eller opfylder de øvrige forpligtelser i henhold til aftalen eller loven, og dette ikke skyldes sælgeren eller forhold på sælgerens side, kan sælgeren efter reglerne i forbrugerkøbeloven tilbageholde varen, kræve aftalen opfyldt, kræve aftalen ophævet og kræve erstatning af køberen. Sælger kan desuden efter omstændighederne kræve renter ved forsinket betaling, inkassogebyrer og et rimeligt gebyr for uafhentede varer.
- Opfyldelse - Sælgeren kan fastholde købet og kræve, at køberen betaler købesummen. Hvis varen ikke er blevet leveret, mister sælgeren sin ret, hvis de venter urimeligt længe med at gøre kravet gældende.
- Ophævelse - Sælger kan hæve aftalen, hvis der foreligger væsentlig betalingsmisligholdelse eller anden væsentlig misligholdelse fra købers side. Sælger kan dog ikke hæve, hvis den fulde købesum er betalt. Hvis sælger fastsætter en rimelig tillægsfrist for opfyldelse, og køber ikke betaler inden denne frist, kan sælger hæve købet.
- Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr - Såfremt køber ikke betaler købesummen i overensstemmelse med aftalen, kan sælger opkræve renter af købesummen i henhold til lov om renter ved forsinket betaling. I tilfælde af manglende betaling kan kravet efter forudgående varsel sendes til inkasso. Køber kan i så fald gøres ansvarlig for gebyrer i henhold til inkassoloven.
- Gebyrer for uafhentede ikke-forudbetalte varer - Undlader køber at afhente ubetalte varer, kan sælger opkræve et gebyr af køber. Gebyret skal højst dække sælgers faktiske udlæg for levering af varen til køber. Et sådant gebyr kan ikke opkræves af købere under 18 år.
Personlige oplysninger
Sælger er ansvarlig for behandlingen af indsamlede personoplysninger. Medmindre køber giver samtykke til andet, må sælger i overensstemmelse med persondataloven kun indsamle og opbevare de personoplysninger, som er nødvendige for, at sælger kan opfylde sine forpligtelser i henhold til aftalen. Købers personoplysninger vil kun blive videregivet til andre, hvis det er nødvendigt for, at sælger kan opfylde aftalen med køber, eller i lovbestemte tilfælde.
Læs mere i vores privatlivspolitik.
Konfliktløsning
Klager skal rettes til sælger inden for rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Parterne skal søge at løse eventuelle tvister i mindelighed. Lykkes det ikke, kan du indbringe sagen for Forbrugerrådet i nærheden af, hvor du bor. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, skal konflikten løses ved retten i henhold til dansk lov.